Slaapversterkers

Marjolein MeulendijksLifestyle

Slapen, dutten, doezelen, je mandje induiken. Een van ’s levens fijnste heerlijkheden, nietwaar? Maar de weg ernaartoe kan wel eens tricky zijn. In slaap komen met een hoofd vol gedachten, da’s zo makkelijk nog niet. Vooral in tijden als deze, waarin er veel gebeurt en waarin we door een continue stroom aan nieuws en informatie altijd aan staan. Kunnen ‘uittunen’ is belangrijker dan ooit, rust creëren in tijden van chaos.

Ik schrijf al een tijdje allerlei slaaptips op een kladje om daar vervolgens misschien een stuk over te kunnen schrijven. Maar ik merkte dat er behoorlijk sprake was van uitstelgedrag. Waarom? Om de doodsimpele reden dat ik zelf niet bepaald het voorbeeld ben van een goede slaper. Ik slaap vaak laat, kan best een potje piekeren, kom dan ‘s ochtends niet al te vroeg op gang (zeg maar gerust dat ontbijt lately altijd brunch is), en mijn energielevel is daardoor gedurende de dag ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Of dat beter kan? Natuurlijk. Of ik denk dat menig lezer zich hierin kan herkennen? Absoluut. Dus besloot ik mijn tips te bundelen en er met een flinke #notetoself in het achterhoofd toch een stuk over te schrijven. Here you go!  
Disclaimer: het creëren van een betere nachtrust kost tijd. Net als je avondritueel. Neem de tijd die je nodig hebt om van een drukke werkdag te switchen naar een rustige modus, en verwacht niet na 1 nacht wonderen. 

Voorbereiding is het halve werk. En niets is minder waar als het gaat om een goede nachtrust. 

Te beginnen met je skincare routine in de avond, ofwel ‘taking the day off’. Je avondritueel start hier. Wanneer je hier even een momentje voor jezelf van maakt en er de tijd voor neemt sta je al met 1-0 voor. Ga voor producten met natuurlijke ingrediënten die zacht en verzorgend zijn voor je huid. Houd bij de keuze van je producten ook rekening met de geur. Bepaalde geuren zoals citrusvruchten en muskus geven een energieboost, en dat is precies wat je niet wilt als je je klaarmaakt voor de nacht. 

Belangrijk voor een goede nacht is een goed bed, en lekker beddengoed. Of je nu blij wordt van zacht linnen of crispy katoen, go for it. Kies altijd voor een ademende stof van natuurlijke vezels. Je beddengoed is bepalend voor de uitstraling van je slaapkamer en het oog wil immers ook wat. Dus ga voor een fijne, rustige kleur of print. Tips zijn Crisp Sheets (de naam zegt het al), het Scandinavische Midnatt (prachtige kleuren), Numero 74, Archive Store, Linge Particulier (knapste linnen), Garbo & Friends (die prints!) en het Belgische Marie Marie. En: maak ’s ochtends je bed op, des te fijner is het ’s avonds om er weer in te mogen kruipen. 

Wat het nóg fijner maakt? Geur! Een natuurlijk, ontspannend en fijn aroma ruikt niet alleen lekker, het werkt ook ontspannend en heeft een positief effect op ons slaapgedrag. Natuurlijke geuren zouden volgens onderzoek zelfs zorgen voor positieve dromen. Worth a try, right? Aroma’s die rustgevend zijn, zijn bovenal lavendel en kamille. Maar ook rozen, bergamot, sandelhout, cederhout, geranium, valeriaan en vetivert zijn fijn voor het doel. Whatever suits you best. Er zijn verschillende manieren om met geur aan de slag te gaan.
Ik vind het heerlijk om mijn kussens en de bovenkant van mijn dekbed voor het slapengaan in te sprayen met een pillowmist of textielspray. Nourished (for ever favorite online winkel met natuurlijke skincare) heeft mists van Cedar + Stone en Bondi Wash in het assortiment. Van een vriendin kreeg ik laatst een testertje van de Calming Pillow Spray van Rock Your World, en I’m hooked. Met kamille en lavendel, dan heb je me al gauw. Het voordeel van sprayen is dat je er de hele nacht -dus ook als je tussendoor even wakker wordt- profijt van hebt. 
Liever branden dan sprayen? Ook een pretje voor het reukorgaan is het branden van wierook, palo santo, of een essentiële olie. Ik vind olie altijd wel fijn, in zo’n brandertje met theelichtje er onder, of in een aroma diffuser (die ik niet heb, wel van gehoord, schijnt fijn te zijn). 
Wat ik zelf vaker doe is -surprise, surprise- een geurkaars aansteken. Naast de fijne geur helpt het warme, natuurlijke kaarslicht je ogen met het wennen aan de avondklok, met het ‘uittunen’. En het voelt gezellig, ook niet onbelangrijk. Tips voor lekkere geurkaarsen vind je in deze blog. Het branden van geuren -of dat nu een kaars of palo santo is- doen we in tegenstelling tot de mists uiteraard alleen vóór het slapengaan (want hallo brandgevaar).
Last but not least in de categorie geuren: een smeerbaar olie’tje. Ook fijn. De Clear Mind Rollerball van Aromatherapy Associates for Liberty is er zo een. Wederom met kamille, lavendel, frankincense en bergamot, dus je snapt: immer favoriet. Deze rol je over je ‘pulse points’, ofwel hartslagpunten. Ik rol ‘m meestal op de binnenkant van mijn polsen, en een beetje op mijn slapen. Soms een beetje onder mijn neus, want lekker. Dit handzame rollertje staat bij mij niet alleen op mijn nachtkastje, maar gaat ook altijd mee op reis. Ik kan me voorstellen dat je niet met een koffer vol kaarsen, houtjes en sprays de deur uit gaat, dus dan is zo’n roller een fijne go-to om wat van je slaapritueel van thuis met je mee te nemen.

Uiteraard gebruik je bovenstaande geurtips niet allemaal tegelijkertijd, dat is te veel van het goede. Maar kies wat voor jou fijn is. Vaak vullen verschillende geuren elkaar ook mooi aan, en dan kun je prima het één met het ander combineren. Een pillowspray met een geurkaars, bijvoorbeeld. Probeer het uit, wissel het af.

Algemeen bekend, maar ik haal ‘m toch nog een keertje aan: gebruik geen schermen meer voor het slapengaan. Dit is de grootste #notetoself, want ik kan fanatiek scrollen en bingewatchen. Het licht van je telefoon, laptop of iPad is simpelweg slecht voor je. Je hersenen worden er wakker van, weer iets wat je niet wilt in de avond. Wat dan wel? Lees een boek. ‘Vind ik niet leuk’ gaat er bij mij niet in, want met de miljarden boeken die de wereld rijk is, durf ik echt wel te pleiten dat er voor ieder wat wils tussen zit. Voor mij zijn dat absoluut geen selfhelp-guides of vakliteratuur (voor het slapengaan, that is), want dan ga ik weer in de aan-stand. Wel romans, novellen, poëzie. Verhalen die me meenemen naar een andere tijd, een andere plek, zodat er geen ruimte in het hoofd is voor al wat daar niet hoort voor het slapen gaan.

Meditatie, een absolute en welbekende tip om de dag mee te starten, maar zeker ook mee af te sluiten. Wat het is? De uitleg is redelijk simpel. In het hier en nu zijn, tot je kern komen, je balans (her)vinden, gedachten uit of op een rij krijgen. Of dat daadwerkelijk zo simpel is? Niet voor iedereen. Want ga maar eens niets doen terwijl je ook zo veel andere dingen kunt doen, en zet dat gepieker maar eens zomaar uit. Het is wennen, het is oefenen, het is geduld opbrengen (want geloof me, de eerste keren gaan gedachten van ‘wat moet ik morgen doen’ tot ‘hoor ik daar nu een vogel?’ en ‘jeuk aan m’n neus’ door het hoofd). Maar uiteindelijk is juist dit, de kunst van het nietsdoen, het in jezelf keren, echt een cadeautje voor jou. Een rustig, opgeruimd hoofd voor die o, zo verdiende, lekkere nachtrust. 
Het goede nieuws is dat je het niet alleen hoeft te doen. Er zijn legio aan apps en podcasts die je de kneepjes van het vak kunnen leren. De app headspace is er zo eentje, die vertelt je precies wat je moet doen (of beter nog: niet moet doen). Ook youtube en spotify staan er vol mee. Voor wie liever een offline methode gebruikt, zijn er ook tal van boeken die je de juiste richting op kunnen sturen. ‘Mediteren met je ogen open’ van Fidessa Doeters van Leeuwen en Kirstin Hanssen is er zo eentje, een fijn (en niet zo’n dik) boekje voor een ieder die mediteren leren wil, óók voor sceptici. En don’t be too hard on yourself, een rustige ademhalingsoefening is echt al heel goed.

Mediteren kun je natuurlijk vanuit je bed doen, maar ook zeker voordat je je bed induikt, in kleermakerszit op een fijn yogakussen bijvoorbeeld. In de nieuwe lijn ‘MoiTu’ van favoriet The Souks vind je mooie exemplaren.

Een extra tip voor hen die blij worden van termen als meditatie en yoga: Yoga Nidri, ook wel slaapyoga. Wie ik altijd met veel plezier volg is yoga-instructrice en Ayurveda lifestylecoach Kim van der Veer. Kim’s relax-tips zijn Yin Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen, wandelingen in de natuur (ook ’s avonds hoor, fijn!), sound bathing (een ‘klankbad’ waarbij je wordt omhuld door omgevingsgeluid om je in een diepe, meditatieve staat te brengen) én dus Yoga Nidra. Kim zocht online naar Ayurveda-proof Yoga Nidra sessies maar kon deze niet vinden. Dus sloeg ze de handen ineen met Eliane Bernard van The House of Deeprelax, en creëerde ze een pakket met drie slaapyoga sessies, één voor iedere dosha. Deze kun je thuis en helemaal zelf doen. Extra handig in tijden van binnenblijven. Mocht je denken: ‘wil ik!’ –wat ik snap- neem dan even een kijkje op haar Instagram of site.

Goed, het hoofd is rustig, het lichaam ontspannen, wat doen we dan? Juist, je draait je lekker in je deken, gooit die luiken dicht en gaat op weg naar dromenland. De allerlaatste, allermakkelijkste en misschien wel allerbelangrijkste in dit slaaptipstukje: licht uit, ogen dícht. Dat klinkt zo vanzelfsprekend, maar wanneer je iemand bent die moeilijk in slaap komt zul je het gevoel van ‘lichtje nog even aan’ en ogen die alle kanten op schieten, wel herkennen. Je kunt dit gemakkelijk verhelpen door het gebruik van een slaapmasker. Dan weet je tenminste zeker dat je niet na 2 minuten opgeeft en je weer met wijd opengesperde kijkers je plafondpluisjes ligt te tellen. Fijner dan een masker vind ik een eyepillow, dat is een heus kussentje speciaal voor je ogen, gevuld met pitten en/of kruiden. Dat is wat zwaarder en riekt ook nog eens lekker. En dat het kleine kussentje bij de eerste beste draai van je hoofd af valt is prima, je gebuikt dit immers alleen om in slaap te komen. Je kunt ‘m zelf maken, met dun katoen en bijvoorbeeld lavendelpitjes, maar ze zijn ook te koop. De mijne is de ‘Herbal Eye Pillow’ met Franse lavendelknopjes en lijnzaad, van La Aquarelle via Gathershop

Natuurlijk kan er nog veel meer, van sporten en bepaald voedsel tot allerlei supplementen, maar een mens moet ergens beginnen, nietwaar? Ik geloof dat het vooral een persoonlijke zoektocht is naar wat voor jou werkt. Dit lijstje is slechts bedoeld om je op weg te helpen. Dus, lieve kijkbuiskindertjes, wanneer er in jouw weg naar dromenland ook nog wel wat te winnen valt, denk dan eens terug aan dit lijstje voordat je rechtstreeks vanachter je laptop je mandje induikt. 

Slaap lekker!


Foto’s door Emma Peijnenburg voor Stylenoot